Перш ніж робити рішучі кроки, давайте розглянемо можливі причини протягу, що походить від вікон. Здавалося б, дерев’яні вікна за рахунок свого матеріалу зберігають більше тепла, а пластикові – відносно нове досягнення науки та техніки – просто покликані для тепло- та звукоізоляції.
Навіть якщо холодне повітря не просочується крізь зазори, можуть бути винні самі вікна, як, наприклад, старі «одношарові» вікна, які забезпечують тонкий скляний бар’єр між будинком і вулицею, але ніяк не затишне тепло.
Перекіс вікна та нещільне прилягання віконної рами до стіни теж загрожують втратою тепла. Деколи це відбувається через деформацію будівлі, що особливо часто трапляється біля старих дерев’яних будинків.
Щоб визначити точне місце з якого дме холодне повітря, можна просто провести рукою по поверхні віконного блоку. Якщо в такий спосіб виявити проблему не вдається, запаліть свічку чи запальничку і поводьте ними навколо рами – вогонь чутливіший до протягу.
Подивіться вікна, коли йде дощ. Волога, що накопичилася в певному місці, вкаже на зазори та щілини. Коли вологість накопичується в кутку вікна або вздовж одного з країв, проблема, ймовірно, криється в стиках. Волога, що накопичується всередині віконної панелі, може вказувати на якийсь тип тріщини у склі.
Можливо, вітер дме через неякісний ущільнювач. Спробуйте вкласти у відкрите вікно аркуш паперу та повністю закрити вікно. Якщо папір легко витягується, щойно Ви потягнули за кут листа, значить ущільнювач погано притискається до рами.
Перш ніж ви виберете метод утеплення з доступних, варто задуматися над цілями утеплення. Зрозуміло, що регулювання температури є основним завданням, але які компроміси Ви готові піти? Чи зможете Ви на користь дешевизни відмовитися від гарного вигляду, обмежити приплив світла чи заблокувати доступ до вікна?
Також слід враховувати вартість. Деякі матеріали майже нічого не варті: скажімо, герметик можна купити за пару сотень карбованців. Більш надійні та довговічні рішення обійдуться дорожче і, можливо, вимагатимуть допомоги спеціаліста, але в перспективі можуть виявитися гідними інвестиціями.
Щоб утеплити вікна, у Вас є всього два варіанти: зробити всю роботу самостійно або звернутися до професіонала. Своїми руками досить просто утеплити підвіконня, контур рами, віконний отвір усередині приміщення або замінити ущільнювач. Якщо якийсь дефект проявився протягом гарантійного терміну, компанія-установщик повинна буде усунути всі неполадки. Крім того, варто вдатися до допомоги монтажників, якщо потрібні роботи із зовнішнього утеплення, а вікно розташовується на значній висоті – його заміна або ремонтні роботи можуть бути пов’язані з підвищеним ризиком, а фахівці точно знають, як якісно утеплити пластикові вікна зовні.
Варто пам’ятати, що утеплювати вікна краще перед настанням зими – умови для роботи будуть більш комфортними. До того ж герметики та деякі інші будівельні матеріали можна використовувати лише у певному температурному діапазоні, інакше вони втрачають свої властивості.
Якщо потрібно утеплити віконний отвір, підійде монтажна піна. Розширюючись, вона заповнює порожнечі в отворі та перешкоджає руху повітря. Однак піна – недовговічний матеріал, схильний до впливу низьких температур, і підійде при невеликому зазорі. Також популярним утеплювачем служить мінеральна вата, що має тепло- та звукоізоляцію. Вона стійка до високих температур та зручна в монтажі.
Провести утеплення віконних рам допоможе силіконовий герметик. Найкраще при роботі з ним скористатися недорогим інструментом – шприцом важеля. Герметик блокує протяги та вологу, роблячи вікна стійкими до плісняви та грибка. Також варто вибирати прозорий герметик – так він не буде помітний при випадковому попаданні на скло.
Перед тим, як наносити герметик або розширювальну піну, варто перевірити, наскільки саме вони розширюються – щоб визначити це, нанесіть невелику краплю у кут вікна.
Ще один спосіб із розряду «дешево і сердито» – заткнути щілини у вікнах технічною ватою, а потім заклеїти малярським скотчем. Раніше замість скотчу використовували тканинні чи паперові смужки з клейстером із господарського мила. Але при використанні такого варіанту очевидна його недовговічність, та й повністю продування він не позбавить.
Гарний та недорогий утеплювач для пластикових вікон – поролон: грошові витрати будуть мінімальними. Видаліть плівку з клейової поверхні утеплювача та притисніть поролоновий утеплювач для вікон у необхідні місця. З настанням потепління його просто прибрати. Однак при попаданні вологи утеплювач може втратити герметичність.
Для утеплення укосів пластикових вікон можна використовувати різні матеріали – сендвіч-панелі, гіпсокартон, пінопласт або пінополістирол. Однак пінопласт – найтендітніший з перерахованих матеріалів і має властивість накопичувати вологу. Якщо утеплити вікно потрібно зовні, допоможуть сухі суміші для обробки укосів.
Спершу необхідно ретельно обробити щілини – усунути можливі забруднення та видалити стару монтажну піну. Якщо для утеплення укосів Ви вибрали гіпсокартон, то послідовність дій наступна:
Зовнішні роботи з утеплення ведуться за температури до +5 °С, інакше будівельні матеріали можуть втратити частину властивостей.
Можна скористатися спеціальною теплозберігаючою плівкою для утеплення вікон. Вона пропускає світло всередину приміщення і в той же час не випускає інфрачервоне випромінювання. Така плівка не тільки береже тепло нашого будинку, але й допомагає позбутися ефекту вікон, що «плачуть», тобто від конденсату. Також вікна, на які наклеєна теплозберігаюча плівка, характеризуються більшою міцністю. Перед початком робіт важливо вимити скло, обробити його складом, що знежирює, і протерти насухо. Далі необхідно наклеїти плівку так, щоб її «металевий» бік дивився на вулицю. Плівка наклеюється не тільки на самі стекла, але і з нахлестом на раму. Деякі виробники виготовляють плівки на самоклеючій основі, але для деяких видів плівки необхідний скотч. Щоб не допустити бульбашок та складок на плівці, використовують побутовий фен.
Простий і недорогий лайфхак, який допоможе впоратися з протягом, – прикріпити до вікна пухирцеву, або пухирчасту плівку. Вибирайте плівку з великими бульбашками, оскільки вона, як правило, краще справляється з холодним повітрям. Обріжте плівку бульбашки так, щоб вона злегка заходила на раму вікна. Побризкайте водою на вікно з розпилювача, потім приклейте лист обрізаної обгорткової плівки на мокре скло. Можете укріпити її двостороннім скотчем. «Пупірчаста» сторона має бути звернена до скла. Плівка повинна закріпитися без зусиль і залишатися на місці протягом декількох місяців. За бажання Ви можете нанести подвійний шар плівки для кращої теплоізоляції. Єдиний мінус – такий спосіб блокує вигляд з вікна, але світло буде потрапляти в приміщення.
Зшийте просту тканину, щоб вона відповідала ширині вікна. Заповніть її якоюсь сипучою щільною речовиною, наприклад піском, рисом або поліестером, потім помістіть її вздовж нижньої частини вікна. Важкі матеріали (джинсова тканина, вельвет) у разі утримають холодне повітря ефективніше, ніж легкі матеріали (бавовна, трикотаж тощо. буд.).
Якщо проблема у зношеному ущільнювачі, можна замінити його самостійно, підібравши відповідний у будівельному магазині. Також ущільнювач краще вибирати чорного кольору: чорний – натуральний колір гуми, а домішки інших кольорів можуть псувати якість виробу. Після того, як старий ущільнювач знятий, необхідно очистити пази від пилу та бруду, обробити кути рами клеєм та обрізати надлишок ножицями. Отриманий стик також потрібно обробити клеєм.
Дерев’яними вікнами люди користуються вже дуже давно, тому на питання “Як утеплити старі дерев’яні вікна?” Існує безліч відповідей.
Дуже старий спосіб, яким користувалися наші дідусі та бабусі – заклеювання дерев’яних вікон газетами. Їх розмочували у воді та затикали ними щілини. Простір між склом та рамою заклеювався паперовими смугами. Звичайно, «папір все стерпить», і перезимувати з його допомогою можна, ось тільки весною видаляти частки газет буде дуже проблематично. Окрім банальної незручності є також ризик пошкодити віконне покриття.
Якщо старі вікна потрібно утеплити швидко, а естетичний бік питання не дуже важливий для Вас, також підійде звичайний папір. Щоб виготовити паперову замазку, можна подрібнити старі газети, замочити їх у воді, додати глину або товчену крейду і закласти щілини отриманим складом. Щоб закріпити замазку для вікон, достатньо використати скотч. Однак такий спосіб недовговічний і, швидше за все, протримається лише один сезон.
Як утеплювач для дерев’яних вікон можна використовувати поролон – звичайний або трубчастий. Він буде ефективний, якщо дерев’яні стулки вже висохли і нещільно прилягають до рами. Раніше поролон прибивали невеликими гвоздиками, але зараз можна скористатися звичайним скотчем малярським. Цей матеріал може прослужити вірою та правдою кілька років, потім він почне деформуватися і його потрібно буде замінити.
При утепленні дерев’яних вікон можна скористатися герметиком. Необхідно за допомогою викрутки витягти дерев’яні штапики, що утримують скло, нанести герметик і встановити штапики назад – бажано нові, оскільки старі часто ламаються під час демонтажу.
Деревина має властивість розтріскуватися. Тому часто рама покривається мережею дрібних тріщин, якими може йти тепло. Щоб їх закласти, потрібно очистити склопакети від декоративного покриття, залити тріщини розплавленим парафіном, саморобною замазкою, герметиком або спеціальним шпаклюванням, а потім знову покрити раму фарбою або лаком.
На парафін та герметик фарба часом лягає проблематично, тому їх потрібно наносити тонким шаром та видаляти надлишки з поверхні деревини.
Що дасть утеплення вікон у результаті? Звичайно, комфортну температуру повітря в холодну погоду, відсутність протягу та скорочення витрат на обігрів приміщення. Проте прагнення повної теплоізоляції має недоліки. Порушення природної циркуляції повітря може спричинити безліч проблем – від конденсату на вікнах до поганого самопочуття. Тому необхідно регулярно провітрювати приміщення. Якщо в умовах морозної зими тривале провітрювання неможливе, варто звернути увагу на бризер: він не тільки забезпечить постійний приплив свіжого повітря при закритих вікнах, але й нагріє його до потрібної температури.